Ķekavas apvedceļš atklāts: Pirmais ātrgaitas ceļš Latvijā uzlabos satiksmi un dzīves kvalitāti Pierīgā
31.10.2023Oktobrī svinīgi atklāts 17 km garais Ķekavas apvedceļš, kura būvniecības procesā nozīmīgu lomu ieņēmusi gan AS “A.C.B.”, gan A.C.B. grupas uzņēmums SIA “ACBR”.
Apvedceļa būvdarbi tika uzsākti 2021. gada 30.novembrī un to ietvaros izbūvētas asfalta joslas teju 100 km garumā, dažādi infrastruktūras elementi, tostarp, 14 mākslīgās būves, kā arī veikti plaši teritorijas labiekārtošanas darbi.
“Šis Latvijā pirmais ātrgaitas ceļš garantē augstu drošības līmeni, atbilstot visām mūsdienu prasībām. Turklāt tā izbūve ir nozīmīgs solis valsts infrastruktūras attīstībā kopumā. Esam gandarīti, ka varējām piedalīties šāda Latvijas sabiedrībai nozīmīga objekta realizācijā, un gribu pateikties visiem mūsu darbiniekiem par kvalitatīvo un pašaizliedzīgo darbu, kā arī sadarbības partneriem par profesionālu un konstruktīvu sadarbību,” pauž AS “A.C.B.” valdes locekle Anna Priščepa.
Būvdarbu laikā AS “A.C.B.” veica darbus Ķekavas apvedceļa sākuma posmā no 7.9 km līdz 14.82 km. To ietvaros tika izbūvēta Ķekavas apvedceļa pamattrase 7 km garumā ar divām braukšanas joslām katrā virzienā, paralēlie ceļi aptuveni 7.5 km garumā un gājēju un velo infrastruktūra 5.5 km garumā. Tāpat pārbūvētas vairākas komunikācijas – ūdensvads, lietusūdens kanalizācija, sadales un augstsprieguma tīkli, gāzes apgādes tīkls un optisko kabeļu kanalizācija. AS “A.C.B.” arī izbūvēja tuneli Baložu satiksmes mezglā un divus satiksmes pārvadus, lai nodrošinātu satiksmi paralēlajiem ceļiem, kā arī gājēju tiltiņu ar skatu platformu un gājēju tuneli. Savukārt grupas uzņēmums SIA “ACBR” veica būvkonstrukcijas darbus tālākajā Ķekavas apvedceļa posmā – no 14.82 km līdz 25.km. To ietvaros realizēta pārvada izbūve pār apvedceļu ar MSE sienu uzbērumu tā pieejās, tunelis zem apvedceļa, kā arī satiksmes pārvads pār autoceļu A5.
Jaunais Ķekavas apvedceļš, kā nozīmīga valsts galvenā autoceļa Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (A7) sastāvdaļa, risina Pierīgas dienvidu daļas satiksmes sastrēgumu problēmas, uzlabojot dzīves kvalitāti iedzīvotājiem un veicinot satiksmes drošību un efektivitāti.
Realizētais projekts ir unikāls arī ar to, ka tas ir Baltijas valstīs pirmais publiskās un privātās partnerības (PPP) projekts infrastruktūras būvniecībā, kas īstenots pēc DBFM modeļa (Design – Build – Finance and Maintain Model).
Projekta pasūtītājs jeb Publiskais Partneris ir LR Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, bet projektēšanu un būvniecību veica Privātais Partneris AS “Kekava ABT”, kurā ietilpst Luksemburgas investīciju fonds TIIC 2 (SCA) SICAR, AS “A.C.B.” un CBF SIA “Binders”. Projektu finansēja Eiropas Investīciju banka (EIB) un Ziemeļu Investīcju banka (NIB)
Būvdarbi tika uzsākti 2021. gada 30. novembrī un noslēgti 2023. gada 13. oktobrī, īstenojot darbus bez tehnoloģiskā pārtraukuma.